Novi počeci u doba pandemije
Onboarding je proces upoznavanja novozaposlenih sa organizacijom. U Erste Banci, prvi dani novozaposlenih rezervisani su za predstavljanje sektora i službi Banke i to je prilika da se upoznaju sa sistemom rada i strukturom organizacije, organizacionom kulturom, korporativnim vrednostima, osnovnim procedurama, kao i da ostvare prvi kontakt sa novim timom. Naši „Erste domaćini“ su tu da im u prvim danima pomognu da se na najefikasniji način snađu u novom radnom okruženju, da ih upoznaju sa koleginicama i kolegama, smeste za novo radno mesto, sprovedu kroz Banku i odvedu na kafu, ručak. 😊
Kako sve to izgleda kada se poslovne aktivnosti obavljaju od kuće? Kada onboarding pređe u onlajn režim i kada se nove koleginice i kolege upoznaju sa novim radnim okruženjem samo putem Interneta? Kako funkcioniše onboarding u doba pandemije korona virusa?
Ovo su iskustva koleginica i kolega kojima su prvi radni dani izgledali malo drugačije. Skype, Teams i ostale aplikacije postale su glavni alati, onboarding je prešao u virtuelni svet, ali to nije sprečilo naše nove koleginice i kolege da razmene sa nama svoje osmehe, pitanja i iskustva.
Branislav je naš novi kolega iz Odeljenja za organizaciju, kome je prvi radni dan obeležilo proglašenje vanrednog stanja. Svoje prve Erste korake započeo je onlajn, a uz njega je bila Zora, njegov Erste domaćin koja mu je zajedno sa ostalim koleginicama i kolegama pomogla da se čak i u stanju krize brzo uklopi u tim i preuzme svoje radne zadatke. Branislav nam je preneo kako su izgledali njegovi prvi dani i saradnja sa koleginicama i kolegama.
Kako to izgleda kada je prvi kontakt sa novim timom onlajn?
Iako imam dugogodišnje radno iskustvo, prvi radni dan u Banci je bio neočekivan i za pamćenje. U zemlji je proglašeno vanredno stanje. Ceo tim (Odeljenje za organizaciju) je iste večeri bio u onlajn režimu rada, i ja zajedno sa njima. Iako sam osoba koja lično preferira fizičku i neposrednu komunikaciju, kao i svi drugi, brzo smo uvideli prednosti onlajn komunikacije i započeli svakodnevne zadatke u svojim virtuelnim kancelarijama. Koleginice i kolege iz Payments tima, kojem sam se ja priključio za potrebe zajedničkog projekta, su me brzo uključile u fazu usaglašavanja funkcionalnih specifikacija sa eksternim saradnicima i proces se odvijao prilično efikasno i za sada ne trpi mnogo s obzirom na nastalu situaciju. Ipak, mislim da su očekivanja svih iz tima da ćemo se ubrzo vratiti u kancelarije gde bi timski rad sigurno još više došao do izražaja.
Koliko mi je značila podrška Erste domaćina ili menadžera?
Sama situacija je na početku bila neizvesna i niko od nas nije bilo siguran kako će se sve odvijati, ali koleginica Zora i kolega Kosta su mi pomogli da se prilagodim na novo okruženje. Iako smo podeljeni u različite grupe i ne provodimo mnogo vremena na zajedničkim sastancima, njihova podrška mi je bila važna kako na samom početku tako i danas. Dvoje ljudi iz tima koje sam “lično“ upoznao.


Najjači utisak nakon prvih meseci u Erste Banci?
Erste Banka je zaista usmerena i rešena da svakim danom bude sve bolja, a najviše u delu uspostavljanja partnerskog odnosa sa klijentima pažljivo osluškujući njihove reakcije i sugestije, a pritom trudeći se i nastojeći da i nama bude dobar poslodavac. Sama činjenica da Banka kroz unapređenje informacionog sistema razmišlja i o narednih deset do petnaest godina govori da čvrsto veruje u ovo tržište i nastoji da bude sve jača. Ili u dve reči: “da raste”.
Kako to izgleda kada je prvi dan u Erste Banci, ujedno i prvo radno iskustvo, onlajn. Kada želja za učenjem prevlada nesigurnost i strah i kada se tim zajedničkim snagama izbori sa svim izazovima koje kriza donosi, ispričala nam je Isidora, nova koleginica u Službi ljudskih resursa.
Kako to izgleda kada je prvi kontakt sa novim timom onlajn?
Moj prvi dan u Banci je izgledao tako što me je na ulazu dočekao moj Erste domaćin sa maskom i rukavicama i sproveo do posebne prostorije gde sam potpisala ugovor. Ubrzo sam otišla kući, prilično zabrinuta kako će sve funkcionisati nadalje.
Prvi radni dan u Banci je ujedno i moje prvo zaposlenje, bilo mi je važno da sve protekne u najboljem redu, da ostavim dobar utisak na nove kolege ali i da dobijem sve neophodne informacije o zaduženjima i planovima rada. Kriza koja je nastupila, svima nam je drastično izmestila živote iz do tada ustanovljenih obrazaca, i tada je nastupila briga kako li će se sve odvijati.
Koliko mi je značila podrška Erste domaćina ili menadžera?
Nakon onboarding procesa „Dobro došli u Erste“ narednog dana, već mi je donekle „pao kamen sa srca“, jer sam shvatila da se svi nalazimo u istom „sosu“. Kako mi novozaposleni prolazimo kroz ovakvo iskustvo na novom poslu, tako se i koleginice i kolege prvi put susreću sa novom, izazovnom situacijom i trude se da ceo ovaj proces prođe sa što je manje smetnji moguće.
Strah je sve više prolazio kako sam upoznavala članove tima, kao i moju mentorku i koleginice iz obuke i razvoja sa kojima sam bila svaki dan u kontaktu.

Najjači utisak nakon prvih meseci u Erste Banci?
Sada nakon dva meseca od mog prvog radnog dana koji prošao sa maskom i rukavicama, mislim da ne postoji situacija koju zajedno ne bismo mogli da prevaziđemo. Ipak ono što sam zapazila kao ključnu stavku za ovaj period, je komunikacija, komunikacija i samo komunikacija. Što otvorenija i iskrenija, ne postoje „glupa pitanja“, niko me neće (u ovom slučaju virtuelno) pogledati popreko jer tražim nekoliko puta pojašnjenje za proces koji ne razumem, i da u svakom trenutku znam da imam ljude na koje mogu da se oslonim.
Sada nas čeka nova avantura, da se nakon tri meseca rada iz kućnih bademantila i papuča, prebacimo u kancelariju i prilagodimo na novi/stari stil života. Za mene to znači i upoznavanje licem u lice sa koleginicama i kolegama. Čekaju me neki novi poduhvati, koji će sigurna sam biti još uzbudljiviji i zahtevniji.
Da je moguće baviti se ljudskim resursima i na daljinu i da je svaka nova situacija predstavlja priliku za učenje, pa čak i ova u kojoj smo se našli svi pokazala nam je koleginica Božana, iz Sektora ljudskih resursa.
Kako to izgleda kada je prvi kontakt sa novim timom onlajn?
Nepoznato. I nesigurno. I uzbuđujuće, jer znaš da ćeš iz čitavog procesa izaći bogatiji za lekcije koje to iskustvo donosi. Veliki kolektivni izlazak iz komfor zone. Za mene koja se dosta oslanja na neverbalnu komunikaciju, to je značilo da treba da naučim kako funkcionisati bez nje, što je bio sjajan način da izazovem sebe i naučim najvažniju lekciju – ne postoji problem, samo prilika za razvoj.
Koliko mi je značila podrška Erste domaćina ili menadžera?
Moja mentorka je učinila ovo iskustvo sjajnim, konstantno sam imala osećaj i slobode i podrške i usmeravanja, što je dovelo do toga da ovo iskustvo maksimalno iskoristim i steknem jasnu sliku kompanije, kao i svoje uloge u njoj. Čitav tim mi je jasno stavio do znanja da mogu da računam na njih i postarali su se da se osećam kao deo tima i da sam više nego dobrodošla.
Takav pristup je rezultovao time da želim da budem najbolja verzija sebe svakog trenutka i da znam da sam na pravom mestu da to i uradim.
Najjači utisak nakon prvih meseci u Erste Banci?
Gde ima volje, ima i načina. Komunikacija gradi poverenje, a poverenje je recept za timski rad i uspeh. Tvoj razvoj i napredak je tvoja odgovornost, mentor je tu da te podrži.