Izveštaj o društveno odgovornom poslovanju

Izveštavanje o društvenoj odgovornosti za nas je sastavni deo šireg procesa kom smo dugoročno posvećeni – stalnog unapređenja Strategije društveno odgovornog poslovanja i društveno odgovornih praksi, u skladu sa potrebama ciljnih i interesnih grupa i pojedinaca, tj. svih naših stejkholdera, i zahtevima tržišta i društvenog okruženja.

Cilj nam je da našim mnogobrojnim stejkholderima na jasan i transparentan način predstavimo sve aktivnosti i inicijative koje smo realizovali u toku jedne godine, kao i da najavimo predstojeće planove i programe.

Od 2008. godine redovno objavljujemo godišnje izveštaje o društvenoj odgovornosti, a redovno ažuriramo i usklađujemo izveštavanje uvođenjem aktuelnih standarda i principa:

Pred vama je najnovije izdanje Izveštaja o društveno odgovornom poslovanje za 2018. godinu. Pozivamo vas da ga istražite i preuzmete u PDF-u, a najvažniji podaci dostupni su u nastavku.

Drage kolege i prijatelji,

Nastavili smo da težimo ostvarenju visoko postavljenih ciljeva, kako u kvalitetu poslovanja tako i u kontinuiranom pružanju podrške daljem razvoju društva. Naši napori da kroz stečeno iskustvo i kontinuirano osluškivanje potreba naših klijenata kvalitetno odgovaramo na njihove potrebe isplatili su se i omogućili nam da ponovo dosegnemo izvanredne rezultate i rekordnu dobit. Da bismo što spremniji dočekali digitalnu budućnost koja je ispred nas, i da bismo odgovorili na nove savremene zahteve klijenata, spremni smo za novi koncept poslovanja. Upravo zato smo se i upustili u projekat sveobuhvatne transformacije Banke, koju smo započeli u 2017. godini, gradeći zajednički sa svojim zaposlenima banku budućnosti.

Želimo da budemo Banka broj jedan po iskustvu klijenata, poslodavac prvog izbora, a da bismo to ostvarili, svoje poslovanje smo postavili na četiri noseća stuba poslovanja: kontinuirano stvaramo vrednost za svoje klijente, digitalizujemo banku zasnovano na podacima, težimo maksimalnoj efikasnosti ali sa akcentom na ljude – naše ljude kao ključ uspeha. Svesni smo da je za dugoročnu održivost poslovanja uz stalno profesionalno unapređivanje od suštinskog značaja poverenje naših klijenata, naših zaposlenih, kao i našeg okruženja. Na ovim osnovama gradili smo svoj identitet, ostajući verni svojoj misiji da približimo bankarske usluge društvu u najširem smislu te reči. Tome ostajemo posvećeni i u godinama ispred nas.                                                                                                                                                                     

Danas se možemo pohvaliti da smo prva banka u Srbiji sa razvijenim programom socijalnog bankarstva – „Korak po korak” je inovativan i sveobuhvatan program za unapređenje finansijske stabilnosti i prosperiteta u našem regionu. „Korak po korak” u nekoliko faza razvoja podrške podrazumeva edukaciju, osnaživanje u oblasti preduzetničkog znanja i veština, kao i samo kreditiranje koje omogućava startapovima, socijalnim preduzećima i organizacijama civilnog društva – OCD ravnopravan pristup izvorima finansiranja kao što imaju sva mikro, mala i srednja preduzeća. Program je postavljen kao podrška početnicima u biznisu za otvaranje radnih mesta, osnaživanju OCD u daljem razvoju svojih misija kako bismo zajednički multiplikovali pozitivan uticaj na razvoj našeg društva i podrška fizičkim licima s malim prihodima, ispod zvaničnog minimuma. Nakon druge godine uspešne realizacije programa socijalnog bankarstva „Korak po korak”, imamo na šta da budemo ponosni – do sada je finansirano 145 startapova, socijalnih preduzeća i OCD-a, što je otvorilo 276 novih radnih mesta. Izuzetnost ovog programa prepoznata je i na međunarodnom nivou – cela Erste Grupa, kao borac za diverzitet i inkluziju, dobitnica je priznanja časopisa Euromoney kao najbolja banka Centralne i Istočne Evrope u oblasti društveno odgovornog poslovanja, upravo za sprovođenje programa socijalnog bankarstva. Pored toga, novi sporazum vredan 50 miliona evra potpisan između Evropskog investicionog fonda i Erste Grupe, omogućiće nam da u narednih pet godina, kao i ostale banke članice Erste Grupe, socijalnim preduzećima i organizacijama civilnog društva odobravamo kredite po povlašćenim uslovima, čime nastavljamo sistemski da doprinosimo borbi protiv socijalnog i finansijskog isključivanja.

Još jedan od dokaza da Erste Grupa svoje poslovanje u Srbiji shvata veoma ozbiljno, strateški i dugoročno, dokazuje dodatno uloženih 25 miliona EUR kroz drugu fazu izgradnje poslovnog kompleksa Sirijus (Sirius offices) na Novom Beogradu sa željom da Bulevar Milutina Milankovića postane jedna od najdinamičnijih poslovnih zona prestonice.

Globalni okvir našem delovanju i izveštavanju daju međunarodno priznati standardi održivosti – Ciljevi održivog razvoja Ujedinjenih nacija koji čine naš širi kontekst i naš putokaz. U Izveštaju koji je pred vama možete pročitati i kako Banka doprinosi ovim ciljevima svojim dugogodišnjim delovanjem u svim oblastima DOP-a, povezujući ih sa svojim strateškim smernicama. Izveštaj je osmi put sačinjen u skladu sa aktuelnom verzijom GRI Standarda za izveštavanje o održivosti, što mu daje relevantnost i metodološku osnovu, i pre svega je namenjen našim klijentima, zaposlenima, partnerima i zajednici, sa kojima želimo da gradimo zajedničku budućnost.

Želeo bih da pre svega zahvalim našim kolegama, klijentima i partnerima koji su nam pomogli da ostvarimo društveno odgovorne i održive ciljeve svojim znanjem, iskustvom, idejama i entuzijazmom. Trudićemo se da i ubuduće inoviramo, pomeramo granice i opravdamo vaše poverenje.

Srdačno,

Slavko Carić
 

Dragi prijatelji,

Protekla godina bila je za Erste Banku izuzetno dinamična – definisali smo novu poslovnu strategiju koja predstavlja novi početak, suštinski zasnovan na iskustvu i postignućima prvih 13 godina poslovanja. Transformacija koju smo započeli na putu digitalizacije ima za cilj da otvori nove mogućnosti, ubrza i olakša implementaciju inovacija i naprednih poslovnih rešenja, čime ćemo unaprediti način i podići kvalitet poslovanja i pružanja bankarskih proizvoda i usluga. Na tom putu, ostali smo pri svom čvrstom uverenju da razvijamo društvenu odgovornost kao integralni deo dugoročne poslovne strategije, te da nastavimo da razvijamo i ulažemo u odnose sa svim ključnim zainteresovanim stranama.

Kada govorimo o planovima za narednih pet godina, jedan od ključnih ciljeva jeste da budemo banka broj 1 po iskustvu klijenata – da razumevajući njihove potrebe steknemo milion zadovoljnih klijenata čije će zadovoljstvo biti naš snažan podsticaj za dalji razvoj i rast. U skladu s našom korporativnom kulturom, akcenat stavljamo na izgradnju ličnih, stabilnih i dugoročnih partnerstava sa svojim klijentima. Naša strategija odgovornog rasta, osim finansijskog uspeha, podrazumeva istrajnost u pažnji koju posvećujemo dobrobiti ljudi i društva u celini.

Svesni da su naši ljudi naš najvredniji resurs, želimo da Erste Banka ostane i ubuduće atraktivno mesto za rad za ambiciozne, angažovane, vredne, inovativne ljude, koji veruju u sebe i svoje ideje. Želimo da zajednički sa ljudima koji su spremni da uče i unapređuju svoja znanja, da razvijaju i realizuju svoja inovativna poslovna rešenja, gradimo banku budućnosti. Verujemo da smo na pravom putu da ove ciljeve ostvarimo, uzimajući u obzir našu dugogodišnju posvećenost promovisanju održivih rešenja i etičkih praksi, kao jedan od lidera u društvenoj odgovornosti.

Prepoznajući snagu u sinergiji i razmeni znanja i iskustava uvek smo posebno obraćali pažnju na podršku mladima, kroz prakse i obuke koje sprovodi Banka, mentorske programe kojima prenosimo svoja stručna znanja i ekspertizu i podršku u smislu finansiranja realizacije njihovih ideja, korisnih i odgovornih za dalji razvoj društva, do programa koje smo pokrenuli baš za njih poput našeg Superstea. Mladi ljudi su nam inspiracija za dalji razvoj, a naši zaposleni motor i snaga promena i unapređenja kojima stalno težimo. Činjenica da smo, suočeni sa izazovima globalizacije i digitalizacije, ostali verni svojoj kulturi u kojoj su ljudi uvek na prvom mestu, ono je na šta smo najviše ponosni.

Dokaz naše strateške posvećenosti odgovornom poslovanju jeste činjenica da smo pre više od 10 godina u srž svog poslovanja integrisali Principe Globalnog dogovora Ujedinjenih nacija – GDUN, koje Banka aktivno podržava i promoviše. Banka je takođe jedna od prvih potpisnica Deklaracije o borbi protiv korupcije GDUN u Srbiji, kao i Principa osnaživanja žena, koje je inicirala i definisala Agencija Ujedinjenih nacija za rodnu ravnopravnost i osnaživanje žena (UN Women). Banka je 2018. godine podržala i UN Standarde ponašanja za preduzeća u borbi protiv diskriminacije LGBTI osoba, i nastavila da svoje aktivnosti i rezultate prati u skladu sa Ciljevima održivog razvoja UN (SDGs).

Erste Banka je u svoju strategiju društveno odgovornog poslovanja integrisala Ciljeve održivog razvoja da bi jasnije predstavila svoj uticaj i merila doprinos i po toj osnovi. Koliko je ne samo Erste Banka u Srbiji već i cela Erste Grupa odlučna da istraje na ovom putu i da svoj jasni doprinos unapređenju društva u zajednicama u kojima posluje, pokazuje činjenica da je od 2017. godine na nivou Grupe osnovan Odbor za održivi razvoj. Ovaj odbor čine predstavnici izvršnih odbora svih banaka članica Grupe, a vodi ga direktor Odeljenja za održivi razvoj koji ima sedište u Erste Holdingu u Beču. Razmena znanja, iskustva i saradnja na nivou Grupe dragocena je za dalje usavršavanje odgovornih praksi, a posebno smo ponosni što je naša banka u Srbiji primer najbolje prakse u Grupi. Svim snagama i uverenjima nastavićemo da radimo i delujemo odgovorno i održivo, da opravdamo poverenje koje nam je ukazano i dokažemo da možemo još bolje i inovativnije.

Srdačno,

Jasna Terzić
 

ERSTE GRUPA

Svoju tradiciju Erste Grupa je počela da gradi još daleke 1819. godine, kada je osnovana kao prva štedionica u Austriji. Prepoznata je kao institucija koja nastoji da se, pored pružanja tradicionalnih bankarskih usluga i proizvoda, kontinuirano razvija u skladu sa zahtevima modernog tržišta. Erste Grupa klijentima pruža sigurnost i poverenje, kao i finansijske proizvode i usluge najvišeg kvaliteta.

 

 

Ukratko o Erste Grupi:

• Opslužuje 16,2 miliona klijenata

• Zapošljava 47.700 ljudi

• Posluje u 2.507 filijala u 7 zemalja

Više informacija na ovu temu možete pronaći u delu “Profil kompanije” u Izveštaju o društveno odgovornom poslovanju Erste Banke „Banka to su ljudi“ za 2018. godinu.

ERSTE BANKA

Erste Banka deo je Erste Bank Grupe koja u Srbiji posluje od 2005. godine, kada je preuzela većinski deo akcija Novosadske banke, najstarije finansijske institucije u našoj zemlji, osnovane 1864. godine.

Naš fokus je na poslovanju sa stanovništvom, lokalnim zajednicama i malim i srednjim preduzećima. Insistiramo na brzini i kvalitetu usluga, i na taj način doprinosimo stabilnom i zdravom rastu naših klijenata.

 

 

Ukratko o Erste Bank a. d. Novi Sad
(na dan 31. 12. 2018):

• Opslužuje više od 421.000 klijenata

• Ima 1117 zaposlenih

• Poseduje mrežu od 87 poslovnih jedinica

Dobro korporativno upravljanje preduslov je i temelj uspešnog upravljanja održivošću, kao i izgradnje i stalnog unapređivanja odnosa poverenja sa svim zainteresovanim stranama. Naš sistem upravljanja i kontrole ima dva cilja. S jedne strane, cilj je da se održi nesmetano poslovanje naše Banke, a s druge, da se zaštite interesi svih naših zainteresovanih strana. Stoga su svi zaposleni, rukovodioci, kao i članovi najviših upravnih tela Erste Banke posvećeni najvišim standardima korporativnog upravljanja. Neprestano se ocenjuje poštovanje tih standarda i po potrebi vrše njihova prilagođavanja. U potpunosti smo posvećeni poštovanju svih zakonskih odredaba i regulatornog okvira koji se odnose na naše poslovanje.

Uspostavljamo i održavamo proaktivan i transparentan dijalog sa regulatornim telima i nadzornim organima kako na redovnoj tako i na ad hoc bazi.

Da bismo to obezbedili:

  • definišemo i sprovodimo delotvorne procedure za obezbeđivanje poštovanja regulative, uključujući i jasne procese za izveštavanje regulatornih organa; 
  • podržavamo regulatorne organe u njihovim naporima da optimizuju i održavaju lokalne i međunarodne regulatorne standarde; 
  • kontinuirano osvežavamo i unapređujemo znanje i razumevanje regulative u okviru Erste Banke.


Više informacija na ovu temu možete pronaći u delu “Dobro korporativno upravaljanje” u Izveštaju o društveno odgovornom poslovanju Erste Banke „Banka to su ljudi“ za 2018. godinu.

Želimo da naša Banka predstavlja atraktivno mesto za rad za ambiciozne, angažovane, vredne, ljude koji su spremni da rade na sebi, uče, unapređuju svoja znanja i veštine, postaju još bolji i uspešniji stručnjaci koji će dalje svojim radom i inovativnošću unaprediti naš brend i pomoći nam da zajednički izgradimo „Banku budućnosti”.

Najznačajnija postignuća u 2018. godini:

  • podržani UN standardi ponašanja za preduzeća u borbi protiv diskriminacije LGBTI osoba 
  • nastavak aktivnosti na unapređenju rodne ravnopravnosti 
  • novim konceptom obuka za zaposlene u Ritejl sektoru nastavljeno sa razvojem standardizovanog i kontinuiranog sistema interne edukacije 
  • u razvoj zaposlenih uloženo je 56 miliona dinara, sa više od 30.500 sati realizovanih obuka 
  • broj zaposlenih koji je u 2018. iskoristio mogućnost besplatnog sistematskog pregleda je 620 
  • uvedene su fizičke aktivnosti za zaposlene.

Više informacija na ovu temu možete pronaći u delu “Naši ljudi” u Izveštaju o društveno odgovornom poslovanju Erste Banke „Banka to su ljudi“ za 2018. godinu.

Stavljajući zadovoljstvo klijenta na prvo mesto, Erste Banka u skladu sa savremenim tendencijama u finansijskom sektoru, ulaže u pojednostavljivanje i ubrzavanje procesa pružanja usluga, te prilagođavanje svojih proizvoda različitim kategorijama klijenata. Pored doslednog sprovođenja aktivnosti u oblasti odgovornog finansiranja, Erste Banka razvojem socijalnog bankarstva i inkluzivnih finansijskih proizvoda, kao i ulaganjem u finansijsko opismenjavanje građana, doprinosi inkluzivnom rastu i održivom razvoju.

Postigli smo u 2018:

  • Program „Korak po korak” namenjen finansiranju i pružanju podrške početnicima u biznisu i socijalnim preduzećima proširen je i na organizacije civilnog društva
  • Preko socijalne banke finansirano je 100 startapova i socijalnih preduzeća, a to je otvorilo 146 novih radnih mesta
  • Potpisan je Sporazum u okviru Programa EU za zapošljavanje i socijalne inovacije (EaSI) za finansiranje socijalnih preduzeća i neprofitnih organizacija tokom narednih pet godina
  • Indeks zadovoljstva klijenata za 2018. iznosi 92,4%

Više informacija na ovu temu možete pronaći u delu “Odgovorni prema klijentima" u Izveštaju o društveno odgovornom poslovanju Erste Banke „Banka to su ljudi“ za 2018. godinu.

Pokazujući izuzetno razumevanje za praćenje indirektnih uticaja koji se ostvaruju preko lanca dobavljača, Erste Banka je ovu temu uvrstila među svoje strateške prioritete. Ovaj aspekt znatno je unapređen prethodnih godina u Banci razvijanjem i unapređenjem odgovornih praksi nabavke. Cilj nam je minimizovanje negativnih i maksimizovanje pozitivnih uticaja Banke na društvo i životnu sredinu preko svog lanca nabavke. Principi saradnje i osnovni zahtevi za dobavljače definisani su u Kodeksu ponašanja za dobavljače, koji se primenjuje širom Grupe, kako bi se osiguralo da svi s kojima poslujemo podržavaju osnovne standarde naše Grupe.

Osnovni principi Kodeksa jesu:

  • Finansijska stabilnost dobavljača 
  • Operativnost – politika ili sistem kvaliteta 
  • Dobro upravljanje – usklađenost sa propisima, korupcija, konflikt interesa, odgovorni marketing itd. 
  • Društvena odgovornost – poštovanje ljudskih i radnih prava 
  • Zaštita životne sredine – politika zaštite životne sredine, primena principa predostrožnosti 
  • Monitoring i revizija – poštovanje Kodeksa od dobavljača, primena, praćenje i poštovanje navedenih ciljeva.

Više informacija na ovu temu možete pronaći u delu “Odgovornost u lancu nabavke" u Izveštaju o društveno odgovornom poslovanju Erste Banke „Banka to su ljudi“ za 2018. godinu.

Pružanje sistemske podrške razvoju lokalnih zajednica sastavni je deo vrednosti i principa Erste Banke. Na putu ka ostvarenju tog cilja, podstičemo društvene aktere da veruju u sebe i pokrenu talas pozitivnih promena, dok posebnu pažnju posvećujemo osnaživanju različitih društvenih grupa finansijskom i stručnom podrškom.

Postigli smo u 2018:

  • U četvrtom ciklusu programa Superste.net razmatrano je 100 sjajnih ideja pristiglih iz dvadesetak gradova širom zemlje od kojih je podržano 15, a u njihovu realizaciju je uloženo više od 550 sati mentorskog rada i 6,6 miliona dinara. 
  • Programima donacija i sponzorstva Erste Banka je podržala više od 40 različitih festivala, manifestacija i projekata u zajednici sa nešto iznad 15,6 miliona dinara. 
  • Radno je obeleženo deset godina postojanja volonterskog programa zaposlenih Erste Banke, iza kog je preko 60 realizovanih grupnih volonterskih akcija u 25 gradova i mesta širom Srbije.

Više informacija na ovu temu možete pronaći u delu “Sugrađani u zajednicama u kojima poslujemo" u Izveštaju o društveno odgovornom poslovanju Erste Banke „Banka to su ljudi“ za 2018. godinu.

Od početka svog poslovanja, naša banka je opredeljena da strateški definiše, unapređuje i prati svoje prakse u zaštiti životne sredine. Naša odgovornost ogleda se pre svega u sagledavanju ključnih rizika našeg poslovanja za životnu sredinu, kao i nastojanju da se umanje negativni i maksimizuju pozitivni uticaji. Kao finansijska institucija, svesni smo da najveći uticaj na životnu sredinu imamo upravo preko finansiranja svojih klijenata, tačnije finansiranjem njihovih projekata i poslovanja. Postavljanjem jasnih ciljeva i indikatora za praćenje, dodatno kontrolišemo i unapređujemo prakse u ovoj oblasti.

Postigli smo u 2018:

  • Uloženo je ukupno 87.033.789 dinara u upravljanje zaštitom životne sredine.
  • Uloženo dodatnih 25 miliona evra u drugu fazu izgradnje poslovnog kompleksa Sirijus (Sirius offices), u skladu s najvišim standardima ekološke gradnje.
  • Započet plasman kredita u okviru GEFF programa za finansiranje zelene ekonomije namenjenih svim građanima koji žele da investiraju u energetski efikasna rešenja.

Više informacija na ovu temu možete pronaći u delu “Odgovorni prema životnoj sredini" u Izveštaju o društveno odgovornom poslovanju Erste Banke „Banka to su ljudi“ za 2018. godinu.

Izveštaj o društveno odgovornom poslovanju Erste Bank a. d. Novi Sad za 2018. godinu jedanaesti je DOP izveštaj Banke i osmi koji prati međunarodnu metodologiju za izveštavanje o održivosti, Global Reporting Initiative (GRI).

Više informacija na ovu temu možete pronaći u delu “O Izveštaju" u Izveštaju o društveno odgovornom poslovanju Erste Banke „Banka to su ljudi“ za 2018. godinu.

Korisne informacije

Arhiva ranijih izveštaja